Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2002
>
2002-01-16
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
16. ledna 2002
č.
60 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb.,
o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích
ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 229/2001 Sb.,
a některé další zákony
(sněmovní tisk č. 1200)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 229/2001 Sb., a některé další zákony (sněmovní tisk č. 1200), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 16. ledna 2002 č. 60
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb.,
o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích
ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 229/2001 Sb.,
a některé další zákony
(sněmovní tisk č. 1200)
Vláda na jednání své schůze dne 16. ledna 2002 projednala a posoudila návrh zákona kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 29/2001 Sb., a některé další zákony (sněmovní tisk č. 1200) a upozorňuje zejména na následující nedostatky předloženého návrhu:
·
neopodstatněné stanovení odlišných pravidel pro nakládání s majetkem ve vlastnictví státu ve prospěch vybrané skupiny subjektů, v tomto případě družstev, a tím další prohloubení nerovnosti ve vztahu k jiným nestátním subjektům,
·
neodůvodněné cenové zvýhodnění družstev při navrženém povinném prodeji státního majetku za ceny platné v době zřízení práva trvalého užívání; uvedený způsob stanovení ceny navíc zakládá další nerovnost mezi samotnými zvýhodněnými právnickými osobami družstev, a to vazbou této ceny na dobu odevzdání prodávaného státního pozemku do trvalého užívání,
·
nebere v úvahu skutečnost, že zjišťování historických cen je problematické a ve svém důsledku i administrativně a časově náročné, mimo jiné by vyžadovalo dohledávání stavu evidovaného ke dni odevzdání pozemku do trvalého užívání, neboť uvedené ceny byly vázány na druh pozemku vedeného v katastru nemovitostí (dříve v evidenci nemovitostí),
·
neobsahuje vyčíslení dopadu na státní rozpočet; tvrzení v odůvodnění předloženého návrhu zákona, že realizace návrhu zákona nebude mít dopad na státní rozpočet, nelze akceptovat, neboť zjevně nejsou vzaty v úvahu reálné finanční dopady vyvolané zvýšenou administrativní náročností postupů při zjišťování cen pozemků v rozhodném období.
Vláda současně upozorňuje, že předložený návrh zákona zcela nedostatečně vymezuje okruh právnických osob, na které by se měl vztahovat; podle důvodové zprávy by mělo jít o jiná než bytová a zemědělská družstva, podle dikce navrhovaného ustanovení § 60c odst. 1 však účinnost uvedeného ustanovení vůči některým zemědělským družstvům vyloučena není.
Dále vláda upozorňuje, že předložený návrh zákona je vnitřně rozporný, neboť v navrhovaném ustanovení § 60c odst. 2, oproti textu důvodové zprávy, výslovně uvádí družstva bytová s tím, že by jim mělo být převedeno vlastnictví pozemků, na nichž jsou stavby v majetku družstva, které neslouží pouze k zajišťování potřeb bydlících členů družstva, ale i k podnikatelské činnosti družstva; uvedené ustanovení je navíc sporné, neboť nepojednává o pozemcích ve vlastnictví státu.