Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-12-16

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 16. prosince 2002 č. 1279 + P

o zhodnocení zdravotně pojistných plánů zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven na rok 2003 a k návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2003

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e zdravotně pojistné plány na rok 2003 zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven:

201 Vojenské zdravotní pojišťovny ČR,

205 Hutnické zaměstnanecké pojišťovny,

207 Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví,

209 Zaměstnanecké pojišťovny ŠKODA,

211 Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR,

213 Revírní bratrské pokladny v Ostravě,

217 Zdravotní pojišťovny METAL-ALIANCE,

222 České národní zdravotní pojišťovny;

II. p ř i j í m á k návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2003 vyjádření, uvedené v příloze tohoto usnesení (dále jen „vyjádření“);







III. p o v ě ř u j e

1. předsedu vlády,

a) předložit návrh zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2003 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a to spolu s vyjádřením,

b) informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválených zdravotně pojistných plánech uvedených v bodě I tohoto usnesení,

2. ministryni zdravotnictví, aby odůvodnila vyjádření v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky při projednávání návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2003.



Provedou:

předseda vlády,
ministryně zdravotnictví



Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 16. prosince 2002 č. 1279


V y j á d ř e n í

vlády k návrhu zdravotně pojistného plánu
Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky
na rok 2003




Vláda na jednání své schůze dne 16. prosince 2002 projednala návrh zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky (dále jen „VZP ČR”) na rok 2003, doplněný podrobným hodnocením Ministerstva zdravotnictví (dále jen „MZD“) a Ministerstva financí (dále jen „MF“). Vláda předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky výše uvedené dokumenty doplněné o hod-nocení vývoje celého systému veřejného zdravotního pojištění spolu s následujícím vyjádřením.

Vláda na svém zasedání konstatovala, že při sestavení návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky na rok 2003 (dále jen „ZPP 2003“) dodržela VZP ČR všechny zákonné předpisy i doplňující metodiku MZD. S ohledem na složitou situaci v záplavových oblastech a skutečnosti, že původní predikce makroekonomických ukazatelů na léta 2002 až 2005 poskytnuté zdravotním pojišťovnám MF byly již překonané, vyhovělo MF, po dohodě s MZD, žádosti VZP ČR o prodloužení termínu předložení tohoto dokumentu do 15. říj- na 2002.

Jak vyplynulo z hodnocení hospodaření VZP ČR za rok 2001 bylo realizací usnesení vlády ze 7. února 2001 č. 117, k projektu postoupení části pohledávek za plátci pojistného po lhůtě splatnosti od zdravotnických pojišťoven na Konsolidační banku Praha, s. p. ú., umožněno VZP ČR (s využitím mimořádných finančních prostředků ve výši 3,76 mld. Kč) vyrovnat k 31. 12. 2001 všechny závazky po lhůtě splatnosti vůči smluvním zdravotnickým zařízením (dále jen „ZZ“). K likvidaci závazků po lhůtě splatnosti navíc v daném roce „opticky” přispělo i uzavření nových smluv s poskytovateli zdravotní péče, které vycházejí z podmínek vyhlášky č. 457/2000 Sb., kterou se vydávají rámcové smlouvy, a které umožnily posunout termín splatnosti z 10-ti na 20 dnů.




Již k 30.6.2002 však VZP ČR opětovně evidovala 277 mil. Kč závazků po lhůtě splatnosti. Odhadovaný očekávaný stav závazků po lhůtě splatnosti se k 31. 12. 2002 opět dramaticky zvyšuje na 3,1 mld. Kč a je současně doprovázen zvýšenou druhotnou platební neschopností ZZ vůči dodavatelům léků a zdravotnických prostředků. VZP ČR v ZPP 2003 upozorňuje na nutnost předsunuté platby státu v 1. čtvrtletí 2003, pomocí které by chtěla na počátku roku 2003 dosáhnout výrazného snížení nakupených závazků. Splacení této „přechodné finanční výpomoci“ z prostředků Všeobecné pokladní správy (na základě § 12 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů) předpokládá VZP ČR realizovat z prostředků získaných ze zvýšené platby státu podle nařízení vlády č. 327/2002 Sb., kterým se stanoví vyměřovací základ pro rok 2003 u osoby, za kterou je plátcem pojistného na všeobecné zdravotní pojištění stát, od 1.1.2003.

Jak vyplývá z podrobného rozboru očekávané skutečnosti za rok 2002 i ZPP 2003 (v porovnání s celkovým průměrným stavem pojištěnců v roce 2001) dochází vlivem devíti samostatných strategií zdravotních pojišťoven k podhodnocení cel-kového počtu pojištěnců vyjádřeného prostým součtem jednotlivých údajů ZPP 2003. VZP ČR očekává vyšší úbytek pojištěnců v roce 2002 o cca 17,6 tis. pojištěnců a v roce 2003 dokonce o 40 tis. pojištěnců, než předpokládají zaměstnanecké zdravotní pojišťovny (dále jen „ZZP“) nově zaregistrovat. Pokud by se (tak jako v předchozím období) naplnil odhad ZZP, získala by VZP ČR podle kvalifikovaného odhadu neplánované finanční prostředky ve výši 374 mil. Kč v roce 2002 a 415 mil. Kč v ZPP 2003. Ani tento kladný vliv by však v zásadě nezměnil předpokládaná kriteria jednotlivých ukazatelů uvedených v očekávané skutečnosti roku 2002 a ZPP 2003.

Saldo celkových příjmů a celkových výdajů (dále jen „saldo“) za rok 2002 očekává VZP ČR záporné, tj. -590 mil. Kč a signalizuje v roce 2002 (i při nahromadění závazků po lhůtě splatnosti ve výši 3,1 mld. Kč) zapojení zůstatků fondů na úhradu výdajů zdravotní péče. Saldo v ZPP 2003 je plánováno kladné ve výši 48 mil. Kč. Tento stav odpovídá ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů. V podstatě tedy přizpůsobuje výši výdajů na zdravotní péči predikovanému příjmu pojistného po přerozdělování, který VZP ČR očekává realizovat. S ohledem na to, že ZZP nejsou povinny v ZPP 2003 takto vyrovnanou bilanci předložit, signalizují v očekávané skutečnosti roku 2002 tři ZZP a v ZPP 2003 čtyři ZZP nutnost zapojení zůstatků fondů všeobecného zdravotního pojištění (dále jen „v.z.p.“) na pokrytí záporných sald hospodaření v těchto obdobích. Na rozdíl od VZP ČR však předpokládají, že vůči ZZ nebudou evidovat závazky po lhůtě splatnosti ani v jednom z hodnocených období.








Ve srovnání s dalšími vybranými souhrnnými ukazateli systému v.z.p. lze ZPP 2003 charakterizovat takto:

· Průměrný počet pojištěnců VZP ČR je plánován ve výši 6 844 000 pojištěnců, což činí 66,5 % z celkového počtu pojištěnců ČR.

· Celkové příjmy pojistného, včetně vlivu přerozdělování, jsou plánovány ve výši 99 695 mil. Kč, což představuje 69,3 % z celkových příjmů za soubor činných zdravotních pojišťoven.

· Celkové výdaje na zdravotní péči hrazené ze základního fondu i fondu prevence jsou plánovány ve výši 97 070 mil. Kč, což představuje 69,4 % z výdajů celého systému v.z.p. Podíl výdajů překračuje podíl příjmů již jen o 0,1 procentního bodu, což signalizuje ubývající nerovnováhu uvnitř systému v.z.p.

· Roční průměrné příjmy na jednoho pojištěnce jsou plánovány ve VZP ČR ve výši 14 567,- Kč, což představuje 104,2 % v porovnání s průměrnými příjmy za celý systém ve výši 13 982,- Kč.

· Celkové roční průměrné výdaje na zdravotní péči celkem na jednoho pojištěnce jsou plánovány ve výši 14 183,- Kč, což představuje 104,3 % v porovnání s prů-měrnými výdaji za celý systém ve výši 13 598,- Kč.

· Z údajů v příjmové a výdajové části fondů i z plánovaných výsledků hospodaření komerční činnosti VZP ČR je propočteno saldo hospodaření jako rozdíl celkových příjmů a celkových výdajů v roce 2003 ve výši +48 mil. Kč. Naproti tomu ZZP očekávají v souhrnu dosáhnout záporné saldo ve výši -89 mil. Kč. Na pokrytí převisu výdajů však používají zůstatky finančních prostředků na příslušných bankovních účtech daných fondů.

· Pohledávky za plátci pojistného po lhůtě splatnosti k 31.12. 2003 očekává VZP ČR ve výši 21 754 mil. Kč, což představuje 85,6 % z pohledávek systému v.z.p. I když došlo v roce 2001 k postoupení 4 221 mil. Kč těchto pohledávek na Konsolidační banku Praha, s.p.ú., (dále jen „KOB, s. p. ú.“) očekávají zdravotní pojišťovny již k 31.12. 2002 dosáhnout objem těchto pohledávek ve výši 20 459 mil. Kč a k 31. 12. 2003 plánují tento stav na 25 399 mil. Kč. Tento ukazatel v sobě nejvíce odráží následný vliv vyvolaný povodněmi.

· Závazky po lhůtě splatnosti vůči ZZ VZP ČR k 31. 12. 2003 nepředpokládá. K 31. 12. 2003 předpokládá sice dosáhnout nulového stavu závazků po lhůtě splatnosti, avšak současně se její stav závazků ve lhůtě splatnosti zvyšuje z 39 dnů k 31.12.2002 (v přepočtu na průměrný denní výdaj na zdravotní péči) na 44 dnů k 31.12.2003. Tento stav naznačuje plánované zúčtování zvyšujících se doplatků za



zdravotní péči poskytnutou v roce 2003 v následujícím období (postup vyplývající z vyhlášek MZD o úhradách zdravotní péče). Nulový stav závazků po lhůtě splatnosti vyjadřuje však pouze teoreticky vyrovnanou bilanci v ZPP 2003 v oblasti plánované tvorby pojistného po přerozdělování a ostatních zdrojů na úhradu pláno-
vaných nákladů na zdravotní péči. Skutečná výše úhrad bude tedy záviset na dosahovaném plnění příjmů v porovnání s požadavky na úhradu zdravotní péče fakturovanými od ZZ. Minimální stav rezervního fondu (dále jen „RF“) VZP ČR by měl k 31. 12. 2003 dosáhnout 2 790 mil.Kč. Bankovní účet RF VZP ČR vykazuje nulový zůstatek již od 31. 12. 2001. V porovnání s tím plánovaná hodnota souhrnu RF všech ZZP dosahuje cca 1 301 mil. Kč. Navíc tyto ZZP vytváří od roku 1998 do roku 2003 rezervu v zajišťovacím fondu spravovaném MZD v objemu cca 438 mil. Kč.

· Diametrální odlišnost v pojetí sestavení ZPP 2003 oproti ZZP se projevuje na příloze, tabulce č. 4, která zobrazuje očekávané čerpání nákladů na zdravotní péči (vazba na plán fakturace od ZZ). Průměrný meziroční nárůst na jednoho pojištěnce u souboru ZZP je vyjádřen 6,2% (diferenciovaně od 3,4% u Vojenské zdravotní pojišťovny ČR až k 8,6% u Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví). Ve snaze zachovat vyrovnanou bilanci s odhadovanými výnosy plánuje VZP ČR meziroční nárůst čerpání pouze 0,4% (s diferenciací podle jednotlivých segmentů - viz příloha, tabulka č. 4). Nulový stav závazků po lhůtě splatnosti k 31.12.2003 je tedy pouze teoretickou konstrukcí rovnováhy v oblasti tvorby a čerpání základního fondu zdravotního pojištění.

Z uvedeného porovnání základních ukazatelů hospodaření VZP ČR a celého systému v.z.p. vystupuje sice ještě do popředí vnitřní nerovnováha systému, kdy výsledky hospodaření ZZP jsou příznivější než u VZP ČR, lze však konstatovat, že se rozdíly od roku 2001 stírají. Zvyšující se výdaje na zdravotní péči postihují obě tyto skupiny. Nakupené závazky po lhůtě splatnosti vůči ZZ u VZP ČR v roce 2001 vyřešila přechodně vláda rozhodnutím o postoupení pohledávek KOB, s.p.ú. VZP ČR z mimořádných finančních prostředků získaných od KOB, s.p.ú., v objemu 4,22 mld. Kč získala 89,1% tj. 3,76 mld.Kč. Zbývající částka ve výši 0,46 mld. Kč dopomohla i ke stabilizaci hospodaření čtyř ZZP. V oblasti systému stanovení úhrad zdravotní péče v roce 2003 se neočekávají zásadní změny, neboť navrhovaný systém plateb za diagnostické skupiny bude i nadále ověřován pouze ve vybraných zdravotnických zařízeních. Lze konstatovat , že velmi složitě odhadovala VZP ČR, (ale i ostatní zdravotní pojišťovny) v době sestavení ZPP 2003 konečné dopady vyhlášek č. 458/2001, kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče, hrazené z veřejného zdravotního pojištění včetně regulačních omezení pro 1. pololetí 2002 a č. 251/2002 Sb., kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění včetně regulačních opatření pro 2. pololetí 2002, na stav závazků k 31. 12. 2002 a další vývoj závěrů dohodovacího řízení na 1. a 2. pololetí roku 2003.



Je nutno konstatovat, že nelze očekávat ani žádné výrazné úspory, které by mohly být důsledkem nového typu cílené regulace výdajové strany v průběhu roku 2003. Zdroj finančních prostředků nad rámec ZPP 2003 lze tedy získat pouze vyšším výběrem pojistného a příslušenství (než bylo uvažováno v ZPP 2003), a to jak vlivem nárůstu vyměřovacích základů, tak i v důsledku zintenzivnění kontrolní činnosti.

Na základě všech skutečností vyplývajících z podrobného hodnocení ZPP 2003 lze konstatovat, že VZP ČR předložila vybilancovaný plán příjmů a výdajů na rok 2003. Jeho součástí je i plán nákladů na vlastní činnost ve výši nižší, než připouští vyhláška č. 227/1998 Sb., kterou se stanoví podrobnější vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondů veřejného zdravotního pojištění zdravotních pojišťoven, podmínky jejich tvorby, užití, přípustnosti vzájemných převodů finančních prostředků a hospodaření s nimi, limit nákladů na činnost zdravotních pojišťoven krytých ze zdrojů základního fondu včetně postupu propočtu tohoto limitu, ve znění pozdějších předpisů.Takto ušetřené prostředky VZP ČR ponechává v základním fondu zdravot-ního pojištění. Ani tyto prostředky však není možno využít na tvorbu přídělu do rezervního fondu. Napjatá bilance vyžaduje jejich použití ve prospěch výdajů na zdravotní péči pro pojištěnce VZP ČR. Šance na udržení stavu závazků po lhůtě splatnosti k 31.12. 2003 v nulové výši se jeví z pohledu roku 2002 a očekávaných meziročních nárůstů nákladů za zdravotní péči nereálná. Skutečný stav závazků po lhůtě splatnosti k 31. 12. 2003 bude tedy odvislý od vývoje relace výdajů na zdravotní péči ve vztahu ke skutečnému vývoji příjmů. Návrhy na úpravu přerozdělovacího mechanizmu, které se jevily před pěti lety jako vysoce účinné, je nyní nutno považovat pouze jako součást opatření, které je nutno nastolit, pokud má být systém trvale schopný samofinancování. Ekonomičtější přerozdělování finančních prostředků získaných výběrem pojistného na zajištění veřejného zdravotního pojištění, bez souboru doprovodných opatření, především ve výdajové části, nemůže zajistit dlouhodobou rovnováhu ani v hospodaření systému v.z.p., tím více v hospodaření VZP ČR. „Vnitřní dluh“ VZP ČR vůči RF, svědčící o dlouhodobé nerovnováze, signalizuje nedostatek finančních prostředků uvnitř celého systému v.z.p., a není jej možno naplnit jakýmkoliv přerozdělením z jeho vnitřních zdrojů.

V souladu s § 6 odst. 3 zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, je ZPP 2003, spolu s tímto vyjádřením vlády, předkládán k projednání v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.