Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-03-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. března 2001 č. 242 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 288/1995 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních),
ve znění zákona č. 13/1998 Sb. a zákona č. 156/2000 Sb.
(sněmovní tisk č. 849)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb. a zákona č. 156/2000 Sb. (sněmovní tisk č. 849), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 288/1995 Sb., o střelných
zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních),
ve znění zákona č. 13/1998 Sb. a zákona č. 156/2000 Sb.
(sněmovní tisk č. 849)


Vláda na své schůzi dne 14. března 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb. a zákona č. 156/2000 Sb. (sněmovní tisk č. 849) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s, a to z těchto důvodů:

1. Pojištění odpovědnosti osob vykonávajících právo myslivosti je v současné době upraveno v ustanovení § 32 zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů. Navrhovaným doplněním ustanovení § 28 odst. 2 o písmeno e), ustanovení § 40 odst. 1 o písmeno g) a ustanovení § 47 odst. 2 o písmeno d) zákona o zbraních a střelivu o povinnost žadatele o vydání zbrojního průkazu skupiny C, tj. k loveckým účelům, by byla povinnost pojištění osobám vykonávajícím právo myslivosti ukládána duplicitně ve dvou zákonech a navíc v různé podobě, kdy podle předloženého návrhu zákona by bylo, narozdíl od platného právního stavu, plně ponecháno na úvaze žadatele o vydání zbrojního průkazu, jaký rozsah pojištění uzná za vhodné sjednat. Nedůvodné je též zakládat povinnost pojištění již v době předložení žádosti o vydání zbrojního průkazu, neboť žádosti nemusí být vyhověno.

2. Návrh na zmírnění zákonného požadavku posuzování bezúhonnosti u méně závažných trestných činů, vyjádřený v navrhovaném ustanovení § 44 odst. 1 písm. d) zákona, vyvolává dojem nahodilého výběru výčtu trestných činů, který z tohoto navrženého ustanovení vyplývá. Pokud by měla být respektována základní koncepce, na níž je založen institut bezúhonnosti podle tohoto návrhu zákona, kdy bez ohledu na případné zahlazení odsouzení je rozhodující, zda určitá osoba byla odsouzena za určitý trestný čin, a jaká doba podle jeho závažnosti od odsouzení, respektive výkonu trestu, uplynula, bylo by vhodnější namísto nahodilého taxativního výčtu jednotlivých trestných činů odkázat například na kategorii

- trestných činů, za které lze uložit výjimečný trest,

- zvlášť závažných trestných činů (§ 41 odst. 2 trestního zákona),

- ostatních úmyslných trestných činů,

- trestných činů spáchaných z nedbalosti se zbraní.

Délku doby, která musí u jednotlivých skupin trestných činů uplynout od odsouzení, resp. výkonu trestu, by bylo možné přiměřeně zkrátit, pokud by osoba, jejíž bezúhonnost se posuzuje, byla odsouzena jako mladistvý. Vláda upozorňuje, že Poslanecká sněmovna Parlamentu v roce 2000 vrátila vládní návrh zákona o zbraních a střelivu k dopracování a nový návrh tohoto zákona jí bude předložen ve 2. čtvrtletí tohoto roku; vláda v tomto novém návrhu bude komplexně řešit i věci, které jsou předmětem tohoto poslaneckého návrhu.