Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-06-20

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 20. června 2001 č. 617 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a
zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a
dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 940)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 940), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb.,
o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve
znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 940)


Vláda na jednání své schůze dne 20. června 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 940), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z dále uvedených důvodů.

1. Přestože z obecné části důvodové zprávy předloženého návrhu zákona vyplývá, že cílem předloženého návrhu zákona je zrovnoprávnění zdravotních pojišťoven, samotný text návrhu zákona může ve svých důsledcích znamenat znevýhodnění jednotlivých zdravotních pojišťoven. Například v návrhu novely zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, je navrženo, aby tvorba fondu prevence nebyla závislá na naplnění rezervního fondu a na vyrovnané bilanci této pojišťovny (Čl. I bod 2 předloženého návrhu zákona), aby zdrojem fondu prevence nebyly pouze finanční prostředky z podílu kladného hospodářského výsledku, naproti tomu v návrhu novely zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů, tato úprava obsažena není.

2. Navržená úprava dále obsahuje dvě nejasná a problematická zmocňovací ustanovení:

a) v části první čl. I bod 1 je navrženo zmocnit Ministerstvo zdravotnictví k vydání vyhlášky, kterou se stanoví okruh preventivních aktivit a indikací, aniž by bylo v předloženém návrhu zákona specifikováno, jaké aktivity nebo indikace mají předkladatelé na mysli,

b) v části první čl. I bod 4 a v části druhé čl. II bod 5 je navrženo zmocnění k vydání nařízení vlády, kterým vláda stanoví jiný způsob krytí případných schodků vzniklých při hospodaření s fondem pro úhradu zdravotní péče poskytnuté v zahraničí. Tento návrh nelze akceptovat, neboť tato úprava musí být obsažena v zákoně a nikoliv v prováděcím předpisu.

3. V části první čl. I bod 1 a i v části druhé čl. II bod 3 předloženého návrhu zákona je uvedeno, že programy preventivních aktivit realizují zdravotnická zařízení, jimž je udělena akreditace Ministerstvem zdravotnictví; pro udělování těchto akreditací však neexistuje v platném právním řádu opora a Ministerstvo zdravotnictví není oprávněno akreditace tohoto typu vydávat.

4. Návrh na vytvoření fondu pro úhradu zdravotní péče poskytnuté v zahraničí považuje vláda za nesystémový zásah do soustavy fondů zdravotních pojišťoven, neboť jde v podstatě o mechanické vydělení finančních prostředků alokovaných v základním fondu zdravotního pojištění, které mají být určeny k úhradě nákladů zdravotní péče poskytnuté pouze určitému okruhu pojištěnců.

5. V části druhé čl. II bod 4 předloženého návrhu zákona je navrženo nahradit dosavadní ustanovení § 8 odst. 3, podle něhož Vojenská zdravotní pojišťovna zprostředkovává úhradu zdravotní péče hrazené nad rámec veřejného zdravotního pojištění osobám vykonávajícím vojenskou službu, ustanovením, kterým se odkazem na zvláštní právní předpis uvedený v poznámce pod čarou, vymezují další úkoly zaměstnaneckých pojišťoven. Navržené ustanovení vláda považuje za nadbytečné, neboť předmětné povinnosti zaměstnaneckých pojišťoven vyplývají přímo ze zákona, na nějž je odkázáno v poznámce pod čarou. Tato navržená změna by nutně však vyžadovala též změnu ustanovení § 11 odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů.

6. Vláda zároveň upozorňuje, že v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona nejsou navržené změny řádně odůvodněny a vysvětleny.