Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2002
>
2002-01-09
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
9. ledna 2002
č.
13 + P
k poslaneckému návrhu zákona o určení části výnosů
daně z příjmu fyzických osob pro dobročinné účely
(zákon o asignacích)
(sněmovní tisk č. 1194)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona o určení části výnosů daně z příjmu fyzických osob pro dobročinné účely (zákon o asignacích) (sněmovní tisk č. 1194) stanovisko, uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 9. ledna 2002 č. 13
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o určení části výnosů daně z příjmu fyzických osob
pro dobročinné účely (zákon o asignacích)
(sněmovní tisk č.1194)
Vláda na své schůzi dne 9. ledna 2002 projednala a posoudila návrh zákona o určení části výnosů daně z příjmu fyzických osob pro dobročinné účely (zákon o asignacích) (sněmovní tisk č. 1194) a vyjádřila s tímto návrhem
n e s o u h l a s
, neboť návrh zákona
a) představuje nesystémový zásah do financování tzv. neziskového sektoru,
b) obsahuje nepřímé novely např. zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
c) je vnitřně rozporný, neboť používá pojmů "dar", "prohlášení o daru", ačkoliv se věcně o dar nejedná, ale jedná se o asignaci, tzn. přikázání k převodu části daňového výnosu daně z příjmů fyzických osob, kterým by měl poplatník, který již daň přiznal a uhradil, asignovat, tj. přikázat finačnímu úřadu, aby příslušnou část jím zaplacené daně určené jinak jako příjem státního rozpočtu či jiného veřejného rozpočtu, převedl na určeného oprávněného příjemce; princip obsažený v návrhu zákona, který vychází z toho, že lze individuálně "darovat" veřejný statek, nelze akceptovat,
d) je pojmově nejasný i věcně neurčitý a zavádějící, neboť
- nevymezuje jednoznačně "rozhodnou částku", z níž by měla být odvozena částka převáděná oprávněnému příjemci,
- pod pojem "dobročinné organizace" (§ 1) zahrnuje i subjekty, které lze stěží jako "dobročinnou organizaci" označit (např. Akademii věd, organizace požární ochrany či vědecké a výzkumné organizace apod.),
- nevymezuje jednoznačně "oprávněný účel", k němuž lze prostředky získané asignací použít, což by mohlo vést k obcházení zákona,
- některé použité pojmy neodpovídají pojmům uvedeným v souvisejících právních předpisech (např. pojem "nedoplatek na pojistném a na penále na sociální zabezpečení" (§ 5 odst. 5 písm. b)),
- vykazuje řadu legislativně technických nedostatků, např. jsou v něm použity legislativní zkratky zavedené v jiných zákonech (např. "poplatník", "správce daně"), neupravuje dostatečně například řízení ve věci zápisu do seznamu "oprávněných příjemců" (§ 5), jakož i běh lhůt (§ 6).
Vláda současně upozorňuje, že předpokládaný finanční dopad návrhu zákona na státní rozpočet, uvedený v důvodové zprávě, je značně podhodnocen, neboť schválení návrhu zákona by mělo značný dopad jak na příjmy veřejných rozpočtů (státního rozpočtu a rozpočtů územních samosprávných celků), tak na výdaje státního rozpočtu (zvýšené výdaje související se zavedením a výkonem potřebné administrativy ve státní správě, tj. s vytvořením seznamu oprávněných příjemců, s kontrolou daňových přiznání z hlediska správného stanovení "rozhodné částky" a s kontrolou použití prostředků příjemcem prostředků a jejich vyúčtováním).