Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-07-04

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 4. července 1994 č. 384 + P

o seznamu základních doprovodných legislativních dokumentů,
které bude nutné v souvislosti s vytvořením vyšších územních
samosprávných celků nově připravit nebo posoudit nutnost
jejich zpracování nebo u nichž bude nutné provést změny
a doplnění


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í seznam základních doprovodných legislativních dokumentů, které bude nutné v souvislosti s vytvořením vyšších územních samosprávných celků nově připravit nebo posoudit nutnost jejich zpracování nebo u nichž bude nutné provést změny a doplnění, uvedený v příloze tohoto usnesení (dále jen "Seznam");

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády předložit Seznam předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;

II. u k l á d á

1. ministru vnitra, místopředsedovi vlády a ministru financí, místopředsedovi vlády pověřenému řízením Úřadu pro legislativu a veřejnou správu a ministru práce a sociálních věcí připravit, případně posoudit nutnost zpracování legislativních dokumentů, jak je uvedeno v Seznamu,

2. ministrům zpracovat v návaznosti na přípravu návrhu ústavního zákona o působnosti vyšších územních samosprávných celků a vládě do 30. září 1994 předložit přehled novel zákonů, případně nových návrhů zákonů, které bude třeba jednotlivými resorty zpracovávat a to s přibližným časovým postupem jejich zpracování.

Provedou:

členové vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 4. července 1994 č. 384

S e z n a m

základních doprovodných legislativních dokumentů, které bude nutné v souvislosti s vytvořením vyšších územních samosprávných celků nově připravit nebo posoudit jejich zpracování nebo u nichž bude nutné provést změny a doplnění

1. Návrh zákona o volbách do zastupitelstev vyšších územních samosprávných celků (předkladatel ministr vnitra)

Návrh zákona stanoví nezbytné podmínky pro provedení voleb do zastupitelstev vyšších územních samosprávných celků. Základní otázky této právní úpravy budou řešeny obdobně jako v zákoně o volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

2. Návrh zákona o obcích (obecní zřízení) (předkladatel ministr vnitra)

Návrhem zákona by mělo být novým způsobem řešeno postavení obecních rad, rozsah působnosti pověřených obecních úřadů, postavení a pravomoc městských částí ve statutárních městech, vztah obcí ke státu a k vyšším územním samosprávným celkům, odpovědnost obce za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím a nesprávným úředním postupem. Dále by mělo být tímto zákonem řešeno místní referendum v otázce přičlenění hraničních obcí k určitému vyššímu územnímu samosprávnému celku. V souvislosti se zákonem o obcích bude rovněž zváženo, zda postavení hlavního města Prahy bude upraveno tímto nebo zvláštním zákonem.

3. Návrh zákona o orgánech vyšších územních samosprávných celků a jejich působnosti ve státní správě (předkladatel ministr vnitra)

Návrh zákona určí, jaké orgány si budou vyšší územní samosprávné celky zřizovat a stanoví, zda a v kterých věcech jim bude svěřena tzv. přenesená působnost. Součástí řešení bude i návrh novely zákona o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých opatřeních s tím souvisejících.

4. Návrh zákona o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky (předkladatel místopředseda vlády a ministr financí)

V rámci zpracování tohoto návrhu zákona bude posouzena i možnost a nutnost zpracování návrhu zákona o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky územní samosprávy.

5. Návrh zákona o přechodu některých věcí z majetku České republiky do majetku vyšších územních samosprávných celků (předkladatel místopředseda vlády a ministr financí)

Návrh zákona v návaznosti na ústavním zákonem vymezené kompetence vyšších územních samosprávných celků vymezí určitou část nemovitého a k němu patřícího movitého majetku ve vlastnictví České republiky, k němuž ke dni účinnosti zákona vykonávaly právo hospodaření okresní úřady, popř. ministerstva a jiné správní úřady, a který budou tyto orgány státu bez ohrožení vlastního fungování postrádat. Tento majetek přejde do vlastnictví jednotlivých samosprávných celků dnem účinnosti zákona a bude určen konkrétním vvýčtem. Ten bude vycházet z podkladů uvedených orgánů, u nemovitostí též z podkladů příslušných katastrálních úřadů.

Vedle majetku, který bude určen výčtem a přejde do vlastnictví samosprávných celků dnem účinnosti zákona, může zákon samosprávným celkům poskytnout možnost nabýt určitý majetek České republiky ještě po účinnosti zákona rozhodnutím, a to příslušného státního orgánu k žádosti samosprávného celku za podmínek obdobných, jako je tomu u rozhodování o žádostech obcí podle § 5 a § 6 zákona České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí. Ve vazbě na uvedená ustanovení upraví návrh zákona případy, kdy dojde k souběhu žádosti obce a samosprávného celku o přechod vlastnictví téže věci z majetku České republiky.

6. Návrh zákona o některých zaměstnancích územní samosprávy (zpracovatel ministr vnitra ve spolupráci s místopředsedou vlády pověřeným řízením Úřadu pro legislativu a veřejnou správu a ministrem práce a sociálních věcí)

Bude posouzena nutnost vydání zákona, který by upravil právní poměry některých zaměstnanců územních samosprávných celků.