Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-06-13

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 13. června 2001 č. 590 + 2P

o změnách Statutu Grantové agentury České republiky

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e změny Statutu Grantové agentury České republiky uvedené v příloze č. 1 tohoto usnesení;

II. m ě n í usnesení vlády z 21. dubna 1993 č. 191, o schválení Statutu Grantové agentury České republiky, ve znění usnesení vlády z 22. února 1995 č. 111 a usnesení vlády z 30. března 1998 č. 222 podle bodu I tohoto usnesení s tím, že v příloze č. 2 tohoto usnesení je obsaženo úplné znění uvedeného statutu.


Na vědomí:
předseda Grantové agentury
České republiky




Změna
Statutu Grantové agentury České republiky


Statut Grantové agentury České republiky schválený usnesením vlády ze dne 21. dubna 1993 č. 193, ve znění usnesení vlády ze dne 22. února 1995 č. 111 a usneseni vlády ze dne 30. března 1998 č. 222 se mění takto:

1. Článek 1 zní:

2. V článku 2, odstavec 1 zní:

3. V článku 2 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
4. V článku 2, se odstavec 2 označí jako odstavec 3 a za slovo "výzkumu" se vkládají slova "a vývoje". Věta poslední se vypouští.

5. V článku 5, v odstavci 2 se slova "dvě po sobě jdoucí funkční" nahrazují slovy "po dobu dvou funkčních". 6. V článku 5, odstavec 4 zní:

"4) Úkolem předsednictva je především:
7. V článku 6, v odstavci 3, v písmenu a) se věta doplňuje slovy "a projednává stížnosti na porušení podmínek veřejné soutěže".

8. V článku 6 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:

9. V článku 7, odstavec 1 zní:
10. V článku 7, odstavec 4 zní:

11. V článku 7, v odstavci 5, písmeno d) zní:

"d) zbavením, omezením nebo zánikem způsobilosti k právním úkonům.".

12. V článku 7, odstavec 7 zní:

13. V článku 7 se za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8, který zní:
14. V článku 8, v odstavci 3, v písmenu e) se slovo "posuzovatelů" nahrazuje slovem "oponentů".

15. V článku 8, v odstavci 3, v písmenu f) se slovo "informující" nahrazuje slovy "a informuje veřejnost".

16. V článku 9, odstavec 3 zní:

17. V článku 10, v odstavci 3) se ve větě první slova "v nichž jsou řešiteli projektů" nahrazují slovy "na jejichž řešení by se podíleli" a ve větě třetí se vypouští slovo "uzavřené" a slova "projektu nebo jeho nositele" se nahrazují slovy "nebo uchazeče".

18. V článku 10, v odstavci 4, v písmenu b) se slovo "pracoviště" nahrazuje slovem "uchazeče".

19. V článku 10, odstavec 5 zní:

20. V článku 10, odstavec 7 zní:

21. V článku 10, v odstavci 8 se slova "stanoví pořadí návrhů projektů" nahrazují slovy "podle finančních možností".

22. V článku 10, se za dosavadní odstavec 8 vkládá nový odstavec 9, který zní:

"9) V průběhu řešení grantového projektu vystupují tyto subjekty:
23. V článku 10, odstavce 10 až 14 zní:
24. V článku 11 se ve druhé větě za slova "Odměny členům orgánů Grantové agentury" vkládají
25. Článek 11a se zrušuje.



STATUT GRANTOVÉ AGENTURY
ČESKÉ REPUBLIKY
(úplné znění)

ČÁST PRVNÍ
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
Článek 1

Grantová agentura České republiky (dále jen "Grantová agentura") je zřízena podle zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů. Podle § 3, odstavce 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, je Grantová agentura organizační složkou státu. Sídlem Grantové agentury je hlavní město Praha.
Článek 2

(1) Grantová agentura poskytuje na základě výsledků veřejné soutěže účelové finanční prostředky (dále jen "grant") ze samostatné kapitoly státního rozpočtu, a to na podporu grantových projektů navržených fyzickými nebo právnickými osobami. Grantová agentura podporuje neorientovaný, tj. badatelský výzkum.
(2) Grantová agentura v oblasti své působnosti spolupracuje s obdobnými orgány a institucemi Evropských společenství a jednotlivých států Evropských společenství i dalších zemí.
(3) Činností Grantové agentury zůstává nedotčena působnost a odpovědnost ústředních orgánů státní správy při podpoře výzkumu a vývoje ze státního rozpočtu České republiky institucionální a účelovou formou.

ČÁST DRUHÁ
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA GRANTOVÉ AGENTURY
Článek 3

Orgány Grantové agentury

(1) Orgány Grantové agentury jsou předseda, předsednictvo a dozorčí rada.
(2) Stálými poradními orgány předsednictva jsou oborové komise, v rámci oborových komisí mohou být jako dočasné poradní orgány ustanoveny podoborové komise.
(3) Činnost Grantové agentury zajišťuje Kancelář Grantové agentury.
Článek 4
Předseda Grantové agentury

(1) Statutárním orgánem Grantové agentury je předseda Grantové agentury (dále jen "předseda"), který řídí její činnost.
(2) Předsedu jmenuje a odvolává na návrh Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj (dále jen "Rady vlády") vláda. Jeho funkční období je 4 roky.
(3) Předsedu v době jeho nepřítomnosti zastupuje člen předsednictva Grantové agentury, pověřený předsedou.

Článek 5
Předsednictvo Grantové agentury

(1) Výkonným orgánem Grantové agentury je předsednictvo Grantové agentury (dále jen "předsednictvo"), které má pět členů včetně předsedy a zastupuje pět základních oborů výzkumu a vývoje: technické vědy, přírodní vědy, lékařské vědy, společenské vědy a zemědělské vědy. Všemi obory prolíná problematika ochrany a tvorby životního prostředí.
(2) Členy předsednictva jmenuje a odvolává na návrh Rady vlády vláda. Funkční období členů předsednictva je 4 roky. Výkon funkce předsedy a dalších členů předsednictva je možný nejvýše po dobu dvou funkčních období a je neslučitelný s činností v oborových komisích Grantové agentury.
(3) Rada vlády navrhuje členy předsednictva tak, aby v předsednictvu byl vždy zástupce vysokých škol, Akademie věd České republiky a resortního výzkumu a vývoje s přihlédnutím k regionálnímu zastoupení.
(4) Úkolem předsednictva je především: (5) Jednání předsednictva se řídí Jednacím řádem předsednictva Grantové agentury.

Článek 6
Dozorčí rada Grantové agentury

(1) Dozorčí rada Grantové agentury (dále jen "dozorčí rada") je kontrolním orgánem Grantové agentury.
(2) Dozorčí rada má 10 členů, které volí a odvolává Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. Členství v dozorčí radě je nezastupitelné a neslučitelné s funkcí v jiných orgánech Grantové agentury. Funkční období členů dozorčí rady je 4 roky. Člen může funkci vykonávat nejdéle dvě po sobě jdoucí funkční období.
(3) Dozorčí rada: (4) Případný názorový nesoulad mezi dozorčí radou a předsednictvem projedná předseda dozorčí rady s předsednictvem. pokud ani při tomto jednání nedojde ke shodě stanovisek, postoupí dozorčí rada sporný případ k projednání Radě vlády.
(5) Jednání dozorčí rady se řídí jednacím řádem dozorčí rady.
Článek 7
Oborové komise Grantové agentury

(1) Oborová komise je stálým poradním odborným orgánem předsednictva, který zajišťuje posouzení a zhodnocení návrhů projektů v jednotlivých oborech. Členy oborových komisí volí a odvolává společné zasedání Rady vlády a předsednictva na základě návrhů právnických osob zabývajících se výzkumem a vývojem. Právnické osoby mohou navrhnout kandidáty do jedné nebo více oborových komisí.
(2) Oborové komise se ustavují pro tyto obory: (3) Oborová komise má 10 až 25 členů, jejich počet určuje pro jednotlivé oborové komise předsednictvo. Funkční období člena oborové komise je 3 roky. Znovu může tuto funkci vykonávat po 3 letech od skončení funkčního období. Volba členů oborové komise se provádí tak, že každý rok se volí jedna třetina počtu všech členů.
(4) Členové oborové komise volí tajnou volbou ze svého středu předsedu oborové komise na jednoleté funkční období. Předseda oborové komise může vykonávat tuto funkci nejvýše dvě po sobě následující funkční období.
(5) Členství v oborové komisi zaniká: (6) Odměny členům oborových komisí a expertních skupin Grantové agentury schvaluje předsednictvo.
(7) Hlavní úkoly oborové komise jsou zejména: (8) Jednání oborových komisí se řídí jednacím řádem oborových komisí.
Článek 8
Kancelář Grantové agentury

(1) Kancelář Grantové agentury (dále jen "Kancelář") zajišťuje činnost Grantové agentury po organizační a administrativní stránce. Činnost Kanceláře se řídí organizačním řádem, který schvaluje předsednictvo.
(2) V čele Kanceláře je ředitel, kterého jmenuje na základě výsledku konkursního řízení a odvolává předseda. Ředitel je zástupce statutárního orgánu v záležitostech Kanceláře a odpovídá za realizaci všech prací pro orgány Grantové agentury.
(3) Kancelář zejména: (4) Pracovníci Kanceláře jsou v pracovním poměru ke Grantové agentuře.
(5) Náklady spojené s činností Kanceláře jsou hrazeny z rozpočtu Grantové agentury.

ČÁST TŘETÍ
ZPŮSOB VYHLAŠOVÁNÍ VEŘEJNÉ SOUTĚŽE PRO PŘEDKLÁDÁNÍ
NÁVRHŮ PROJEKTŮ A JEJICH HODNOCENÍ A KONTROLA
Článek 9

(1) Veřejnou soutěž pro předkládání návrhů projektů vyhlašuje předseda.
(2) Předsednictvo stanovuje náležitosti pro předkládání návrhů projektů, zejména pak: (3) Ve veřejné soutěži vystupují tyto subjekty: (4) Předsednictvo posoudí splnění podmínek veřejné soutěže a provede její vyhodnocení.

Článek 10

(1) Návrhy projektů se předávají oborové komisi uvedené v návrhu projektu. Návrhy se předkládají v české a anglické verzi, pokud předsednictvo na návrh oborové komise nerozhodne jinak.
(2) Návrh projektu podaný do několika oborových komisí se projednává v komisi oboru uvedeného v návrhu projektu na prvním místě. Tato oborová komise zajistí základní posouzení, ostatní oborové komise zajistí další posudky, které pak předají s vlastním stanoviskem k projednání v první oborové komisi.
(3) Z veřejné soutěže jsou vyloučeny ty návrhy projektů, na jejichž řešení by se podíleli členové předsednictva a dozorčí rady. Dále jsou z veřejné soutěže vyloučeny ty návrhy, u kterých nejsou jednoznačně uvedeny všechny zdroje financování a participace navrhovatelů na řešení daného problému v rámci jiných projektů. Důvodem k vyloučení návrhu z veřejné soutěže je i nesplnění předchozí smlouvy s Grantovou agenturou, ze strany řešitele nebo uchazeče.
(4) Hlavními kritérii uplatňovanými při posuzování návrhů projektů jsou: (5) Pokud se člen oborové nebo podoborové komise podílí na přípravě nebo řešení navrhovaného projektu, nesmí mít přístup k materiálům o hodnocení projektu a neúčastní se jeho hodnocení.
(6) O výsledku posouzení každého jednotlivého návrhu projektu přihlášeného do soutěže zpracuje oborová komise protokol, v němž jsou stanoveny důvody doporučení či zamítnutí posuzovaného návrhu projektu.
(7) Oborová komise na základě výsledků posouzení jednotlivých předložených návrhů předloží předsednictvu seznam projektů navržených k udělení grantu.
(8) Předsednictvo projedná návrhy na udělení grantů předložené jednotlivými oborovými komisemi a podle finančních možností přidělí finanční prostředky.
(9) V průběhu řešení grantového projektu vystupují tyto subjekty: (10) Rozhodnutí o výsledku veřejné soutěže oznámí Grantová agentura ve stanoveném termínu všem navrhovatelům a s příjemci uzavře smlouvy o řešení projektu nebo vystaví rozhodnutí o poskytnutí dotace.
(11) Smlouva o řešení projektu nebo rozhodnutí o poskytnutí dotace obsahuje zejména předmět řešení projektu, způsob a termíny předkládání výsledků řešení projektu, výši, způsob a termíny financování projektu, termíny zahájení, ukončení řešení projektu a způsob kontroly včetně sankcí za nedodržení stanovených podmínek a specifikaci práv k vlastnictví výsledků řešení. Grantová agentura si ve smlouvě vyhrazuje právo kontroly údajů obsažených v návrhu projektu, nebo ve zprávách o průběhu řešení projektu. Řešitelům projektu smlouva ukládá předkládat Grantové agentuře v předem stanovených termínech zprávu o postupu nebo výsledcích řešení projektu. Zpráva musí obsahovat údaje o aktuálním stavu projektu, včetně čerpaných finančních prostředků, údaje o osobách a institucích účastnících se řešení projektu, o otevřených problémech řešení projektu a o uplatnění jeho výsledků.
(12) Finanční prostředky jsou uvolňovány v souladu se smlouvou či rozhodnutím postupem stanoveným příslušnými předpisy. Grantová agentura poskytuje příjemci rovněž prostředky určené na úhradu nákladů spojených s řešením části projektu spolupříjemcem. Finanční prostředky určené na pokračování projektu budou v dalších letech přiděleny na základě výsledku hodnocení předložených zpráv o průběhu řešení projektu a splnění podmínek vyplývajících ze smlouvy nebo rozhodnutí o poskytnutí grantu.
(13) Na poskytnutí grantu není právní nárok, pokud nebyl Grantovou agenturou uchazeči udělen po uzavření veřejné soutěže.
(14) Grantová agentura oznamuje po uzavření smluv s příjemci nebo vydání rozhodnutí o poskytnutí grantu příslušným ústředním orgánům výsledky veřejné soutěže a předá údaje o řešených projektech do centrální evidence projektů.

ČÁST ČTVRTÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Článek 11

(1) Členství v orgánech Grantové agentury je veřejnou funkcí ve smyslu § 124 odst. 1 a 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Odměny členům orgánů Grantové agentury uvedených ve článku 3, odstavec 1, na návrh Rady vlády schvaluje vláda.
Článek 12

Tento statut byl schválen vládou dne 21. dubna 1993 a tímto dnem nabývá účinnosti.
* * *
Změny a doplňky statutu nabývají účinnosti dnem schválení vládou.

(Statut Grantové agentury České republiky byl schválen usnesením vlády ze dne 21. dubna 1993 č. 193, ve znění usnesení vlády ze dne 22. února 1995 č. 111, usneseni vlády ze dne 30. března 1998 č. 222 a usnesení vlády ze dne 13. června 2001č. 590).