Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-02-20

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 20. února 2002 č. 166 + P

k poslaneckému návrhu zákona
o Státním fondu rozvoje lesního hospodářství České republiky
(sněmovní tisk č. 1235)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o Státním fondu rozvoje lesního hospodářství České republiky (sněmovní tisk č. 1235) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o Státním fondu rozvoje lesního hospodářství
České republiky
(sněmovní tisk č. 1235)


Vláda na svém zasedání dne 20. února 2002 projednala a posoudila návrh zákona o Státním fondu rozvoje lesního hospodářství České republiky, (sněmovní tisk č. 1235) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů:

- celková koncepce Státního fondu rozvoje lesního hospodářství České republiky (dále jen "Fond"), jako fondu státního je neujasněná, neboť této koncepci neodpovídají jednotlivá ustanovení návrhu, která z něj činí zvláštní právní subjekt, nepodléhající obecnému režimu státních fondů, ani jinému jasně vymezenému režimu; za nepřijatelnou považuje vláda úpravu pojednávající o "hospodaření s vlastním majetkem" Fondu (§ 3 odst. 2), protože odporuje podstatě státního fondu, který vždy hospodaří s majetkem státu,

- Fond je konstruován jako podnikatelský subjekt, navržený způsob fondového hospodářství oslabuje význam státního rozpočtu v příjmové i výdajové části, řešení příjmů Fondu (§ 9) se jeví riskantním z hlediska nakládání se státními prostředky,

- návrh náležitě neupravuje způsob a důvody ingerence krajů do majetku státu, není řešen vztah Fondu k národním parkům, chráněným krajinným oblastem a jiným lokalitám, jakož i otázky kontroly využití poskytnutých prostředků,

- ustanovení upravující pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu (§ 13 odst. 2) jsou nepřípustnou nepřímou novelou zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů,

- přijetím navrhovaného zákona by došlo k nepřípustnému směšování soukromoprávních a veřejnoprávních norem upravujících postavení, působnost a činnost Fondu, přičemž nelze připustit, aby se činnost státního fondu řídila právními předpisy upravujícími činnost subjektů práva, zabývajících se podnikáním; návrh zákona představuje nepřímou novelizaci zákona o státním podniku, jelikož odčerpáním použitelného zisku znemožňuje státním podnikům hospodařícím v lesích vytvářet další fondy ve smyslu ustanovení § 19 odst. 4 zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, čímž zpochybňuje jejich postavení , jako subjektů provozujících podnikatelskou činnost s majetkem státu vlastním jménem a na vlastní odpovědnost (§ 2 odst. 1 zák. č. 77/1997 Sb.), a nestanovuje žádná pravidla ani kritéria pro zapracování programů rozvoje lesního hospodářství, lesní infrastruktury a veřejného zájmu,

- předložený návrh zákona ve své podstatě představuje privatizaci státních lesů, s níž vláda nesouhlasí,

- návrh zákona není dostatečně provázán, zejména s lesním zákonem, zákonem o státním podniku, zákonem o majetku České republiky a o jejím vystupování v právních vztazích, zákonem o krajích a zákonem o Nejvyšším kontrolním úřadu; rozpory, které by nutně vznikly přijetím navrženého zákona by ve svém důsledku vedly jak ke ztížení plnění povinností státu ve státních lesích, tak i k nezpůsobilosti státních podniků plnit své závazky v rámci jejich podnikatelské činnosti, resp. plnit kontrolní funkce apod.,

- z hlediska vývoje veřejných financí je nevhodně vytvářen mimorozpočtový fond; tento postup vede k atomizaci veřejných rozpočtů a k rozvolňování fiskální kázně,

- návrh zákona nestanovuje orgán, do jehož působnosti by měl zřizovaný Fond patřit,

- návrh zákona je nedostatečně propracován z hlediska požadavků normotvorby na právní strukturu a členění zákona, neboť není členěn na samostatné části v souladu s navrženou právní úpravou a prováděnými novelizacemi stávajících zákonů, zavádí nepřípustnou nepřímou novelizaci zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, lesního zákona a zákona o státním podniku,

- navržený zákon představuje nesystémové řešení rovněž z toho důvodu, že, předbíhá v současnosti neukončené diskuse o participaci krajů na hospodaření státních lesů, neřeší dostatečně postavení Fondu ve vztahu k otázkám samostatné působnosti krajů při péči o všestranný rozvoj jejich území, potřeb jejich občanů a uspokojování potřeby ochrany a rozvoje zdravých životních podmínek podle zákona o krajích, ve znění pozdějších předpisů,

- návrh zákona má četné legislativně technické nedostatky, např. jsou v něm použity nejednoznačné pojmy a sousloví (např. "vlastní majetek Fondu" (§ 3), "finanční plán" (§ 5 odst. 5 písm. a)), "obecně závazné právní předpisy" (§ 9 odst. 1 písm. i)), "organizace" (§ 11 odst. 4 písm. a)), "veřejný zájem" (§ 2 a 8).

Vláda současně upozorňuje, že návrh zákona by měl nepochybně finanční dosah na státní rozpočet; se závěrem uvedeným v důvodové zprávě, že navrhovaná právní úprava nebude mít další požadavky na státní rozpočet se vláda neztotožňuje.