Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-02-05

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 5. února 2003 č. 136 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb.,
o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků
z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb.,
o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 253/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 171)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 253/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 171), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České re- publiky.



Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 5. února 2003 č. 136


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb.,
o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu
na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb.,
o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a
dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů,
ve znění zákona č. 253/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 171)


Vláda na jednání své schůze dne 5. února 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 253/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 171) a vyjád-řila se záměrem předloženého návrhu zákona souhlas s tím, že

a) nepovažuje návrh právní úpravy, který je odůvodněn požadavkem na zefektivnění procesu rozhodování o převodu pozemků, resp. umožněním dokončení procesu vypořádání restitučních nároků podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, za vyhovující, a to pro jeho neujasněnost, projevující se v rozporu mezi navrhovaným předmětem právní úpravy a obsahem důvodové zprávy. Ačkoliv je v důvodové zprávě uvedeno, že návrh zákona nerozšiřuje okruh oprávněných osob, mají se podle ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 95/1999 Sb. (bod 2 návrhu zákona), kromě dosavadních oprávněných osob, tj. oprávněných osob vymezených v § 5 zákona. č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, stát oprávněnými osobami rovněž ty, kterým nemohl být pozemek vydán z vlastnictví fyzické osoby, která jej nabyla od státu. Tím by se prostřednictvím nepřípustné nepřímé novely zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, rozšířil jak cit. zákonem v § 5 vymezený okruh oprávněných osob, tak ovšem i okruh osob povinných. Přestože v důvodové zprávě se uvádí jako hlavní cíl navržené novely dokončení procesu restitučních nároků podle zákona č. 229/1991 Sb., vlastní návrh novely tohoto zákona předložený návrh zákona neobsahuje. Rovněž nelze vyloučit, že



přijetím navržené změny by mohlo dojít k narušení právních vztahů konsti-tuovaných v uplynulém období,

b) navržená právní úprava prohlubuje omezovací princip, obsažený v ustanovení § 4 odst. 1 písm. a) zákona č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, jež odporuje ustanovení čl. 12 Smlouvy o založení Evropského společenství (v tzv. amsterdamském znění), podle něhož je zakázána diskriminace z důvodu státní příslušnosti, jakož i příslušným článkům Smlouvy upravující volný pohyb kapitálu (čl. 56 a násl.) a svobodu podnikání (čl. 43 a násl.),

c) navržené zkrácení lhůty pro podání žádosti o prodej zemědělského pozemku ze 3 měsíců na 1 měsíc (bod 19 návrhu zákona) může znevýhodnit především malé a střední zemědělské podnikatele, a to jak z hlediska času potřebného k vlastnímu zpracování a podání žádosti, tak i z hlediska vytvoření dostatečného časového prostoru k zajištění nezbytných finančních prostředků pro realizaci příslušných převodů pozemků,

d) navrhované ustanovení, týkající se převodu pozemků nebo jejich částí, urče-ných schválených územním plánem nebo rozhodnutím o umístění stavby k zastavění veřejně prospěšnými stavbami nebo těmito stavbami již zastavěnými (bod 3 návrhu zákona), neřeší problematiku odpovídajícím způsobem, neboť územně plánovací dokumentace není určena identifikaci jednotlivých pozemků a nestanoví tedy ani pozemky určené k zastavění veřejně prospěšnou stavbou nebo stavbou pro bydlení,

e) předložený návrh zákona obsahuje řadu věcných i legislativně technických ne-dostatků, například: