Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2003 > 2003-03-26

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. března 2003 č. 295 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 232)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 232), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 232)


Vláda na své schůzi dne 26. března 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 232), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů:

a) ustanovení § 11 odst. 8 zákona v platném znění respektuje stav, kdy provedením pozemkových úprav zaniká původní vlastnická držba, tzn., že ve většině případů zanikají parcely (např. sloučením parcel, jiným umístěním parcel, změnou tvaru parcel a ve spojitosti s tím i jejich výměry, umístěním přístupové cesty přes parcelu aj.); v řadě případů tak nájemci nebudou moci užívat pronajaté pozemky tak, jak jsou vymezeny v nájemních smlouvách. Jinak by docházelo k rozporu mezi skutečným stavem a stavem vymezeným v nájemních smlouvách; z tohoto důvodu nelze v těchto případech použít obecnou úpravu obsaženou v § 680 odst. 2 a 3 občanského zákoníku. Předpokládá se, že účastníci nájemních smluv uzavřou nové nájemní smlouvy, jejichž předmět bude ve shodě s výsledky pozemkových úprav a s novými údaji v katastru nemovitostí;

b) nájemní vztah nelze srovnávat se zástavním právem, jak to jinak činí předkladatel, zástavní právo vázne na pozemku zahrnutém do pozemkových úprav a přechází podle § 11 odst. 13 zákona na pozemek, který přešel do vlastnictví zástavce podle schváleného návrhu, nájemní vztah je spojen s osobami a pozemek je jen předmětem tohoto vztahu;

c) ustanovení § 12 odst. 2 zákona v platném znění vychází z toho, že pozemky v terénu budou vytyčeny podle potřeb vlastníků na základě rozhodnutí o schválení návrhu pozemkových úprav. Z této zásady vycházel i původní zákon č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, a praxe ověřila její správnost; podobnou úpravu obsahoval i původní scelovací zákon č. 47/1948 Sb. Vláda nepovažuje za důvodné ustanovení § 12 odst. 2 zákona měnit.

Zároveň vláda upozorňuje, že zákon č. 139/2002 Sb. nabyl účinnosti teprve dnem 1. ledna 2003 a proto považuje za účelné vyhodnotit jeho aplikaci v praxi až po určitém čase a teprve potom případně navrhnout takové úpravy, jejichž opodstatnění bude jednoznačně prokázáno.