Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-06-25
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
25. června 2001
č.
660 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 16/1993 Sb.,
o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 955)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 955), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 25. června 2001 č. 660
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 16/1993 Sb.,
o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 955)
Vláda na jednání své schůze dne 25. června 2001 posoudila a projednala návrh zákona, kterým se mění zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 955) a navrhuje, aby při jeho dalším projednávání byly zohledněny tyto zásadní připomínky vlády.
1. Vláda nepovažuje za vhodné rozšířit a prodloužit daňové zvýhodnění u silničních vozidel splňujících limity EURO 2. Navržená daňová úleva již nemůže splňovat návrhem zákona zamýšlený účel, t. j. motivovat poplatníky daně k obměně zastaralého vozového parku, neboť tato vozidla jsou již technicky zastaralá.
2. U vozidel splňujících limity EURO 3 je v předloženém návrhu zákona u některých typů vozidel navrženo snížit sazbu o 100 %, to znamená zcela osvobodit tato vozidla od daně silniční; směrnice Evropských společenství však přepokládá pouze daňové zvýhodnění těchto vozidel a umožňuje osvobodit od daně pouze státní vozidla, vozidla civilní dopravy, vozidla požární, zdravotnická a vozidla určená k údržbě komunikací.
3. Navržené zvýšení sazby daně, jímž mají být postižena starší vozidla, nepostihuje individuálně dovezená vozidla ze zahraničí registrovaná po 31. prosinci 1989, i když byla vyrobena před tímto datem; v tomto případě předložený návrh zákona zakládá daňovou nerovnost.
4. Předložený návrh zákona předpokládá zpětnou účinnost navržené právní úpravy, což je nepřípustné. Kromě tohoto by vznikly u celních orgánů i značné problémy s vracením daně, jíž podléhají vozidla registrovaná v zahraničí a nacházející se na území České republiky.
5. Kategorie vozidel, u nichž mají být podle návrhu zákona sníženy sazby daně nebo mají být od daně osvobozeny, jsou vymezeny odkazem na vyhlášku č. 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích, jejíž platnost však končí dnem 30. června 2001;
6. Předložený návrh zákona neobsahuje podrobnější odhad finančního dopadu na státní rozpočet a na daňové poplatníky.