Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-01-03
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
3. ledna 2001
č.
8 + P
k poslaneckému návrhu zákona o myslivosti
(sněmovní tisk č. 788)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona o myslivosti (sněmovní tisk č. 788 ), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 3. ledna 2001 č. 8
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o myslivosti
(sněmovní tisk č. 788)
Vláda na své schůzi dne 3. ledna 2001 projednala a posoudila návrh zákona o myslivosti (sněmovní tisk č. 788) a vyjádřila s tímto návrhem
n e s o u h l a s ,
a to zejména z těchto důvodů:
Předložený návrh zákona níže uvedené zásadní otázky spojené s právní úpravou myslivosti řeší jen částečně nebo je zcela opomíjí; jde např. o tyto principy a požadavky:
·
neoddělitelnost práva myslivosti od vlastnictví pozemku,
·
poskytování náhrad vlastníkům honebních pozemků,
·
neúměrné zasahování státu do výkonu mysliveckého práva, které by mělo být omezeno pouze na nezbytný rozsah (např. ochrana práv občanů, narušování hospodaření, vznik a řešení škod, narušování přírodní rovnováhy, ochrana přírody, ochrana zvěře, tvorba honiteb),
·
opční právo při pronájmu honiteb,
·
nájemné za pronájem státních honiteb,
·
podmíněné vydávání loveckých lístků,
·
systém povolování lovu zvěře na nehonebních pozemcích,
·
akceptace platnosti dosavadních zkoušek z myslivosti, platnosti loveckých lístků vydaných podle dosavadní právní úpravy, prodloužení platnosti smluv o pronájmu honiteb,
·
jmenování a kvalifikace mysliveckých hospodářů,
·
ustanovení myslivecké stráže a sladění institutu myslivecké stráže s principy připravované právní úpravy veřejné stráže apod.
Návrh zákona nezohledňuje úlohu Ministerstva životního prostředí, resp. orgánů ochrany přírody při posuzování a rozhodování o důležitých otázkách, týkajících se ochrany přírody.
Návrh zákona o myslivosti neodstraňuje nesoulad stávající právní úpravy s právem Evropských společenství, pokud se týká nerovnoprávného postavení občanů Evropské unie při uznávání a pronájmu honiteb.
Vláda nesdílí názor předkladatelů, že přijetí nové právní úpravy nebude pře
d
stavovat dopad na státní rozpočet. Vláda je toho názoru, že v souvislosti s přijetím n
a
vrženého zákona o myslivosti lze mj. očekávat dopady na státní rozpočet, např. pokud jde o náklady na činnost mysliveckých komisí, organizování vyšších odborných m
ys
liveckých zkoušek, materiálové náklady na pořádání chovatelských přehlídek, včetně nákladů na pojištění trofejí, zvýšené náklady na prověřování bezúhonnosti mysliv
ec
kých hospodářů, prověřování bezúhonnosti zvýšeného a nelimitovaného počtu mysl
i
veckých stráží, poskytování náhrad členům mysliveckých stráží za případné újmy na zdraví a věcech při výkonu funkce, 50% snížení správních poplatků za vydávání l
ove
ckých lístků členům mysliveckých stráží apod.
Nehledě k výše uvedeným výhradám vláda současně upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje řadu závažných legislativních nedostatků, které by ve svém důsledku znamenaly nejen možnost rozporných výkladů, ale pravděpodobně i jeho obtížnou aplikovatelnost. Jedná se zejména o tyto nedostatky:
·
návrh zákona neupravuje podpůrné použití občanského zákoníku, a to ani pro ta ustanovení, která upravují uzavírání smluv, nebo nároky na náhradu škody,
·
návrh zákona počítá s tím, že úprava některých právních poměrů právnických osob bude provedena vyhláškou (§ 18 odst. 4), což je nepřípustné,
·
úprava institutu odpovědnosti státu za škodu způsobenou mysliveckou stráží (§ 15), resp. institutu neuhrazované škody způsobené zvěří (§ 44) představuje nepřípustnou nepřímou novelizaci zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti státu za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, resp. zákona č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy,
·
institut náhrady za přičlenění honebních pozemků používá pojem cena (§ 20 odst. 3), což je v rozporu se zákonem o cenách, neboť náhrada, podle ustanovení § 1 odst. 4 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, nemá charakter ceny,
·
vymezení druhů zvěře není v souladu s právem Evropských společenství, týkajícím se druhové ochrany (např. Směrnicí o ochraně ptactva a Směrnicí o stanovištích),
·
okruh působnosti, svěřených obcím není stanoven s přihlédnutím k tomu, že existuje řada obcí s velmi malým počtem obyvatel,
·
navržená úprava přestupků není v souladu s ustanovením § 35 odst. 1 písm. f) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a výše navrhovaných sankcí není v souladu s limity sankcí, které stanoví cit. zákon, ačkoliv návrh zákona v ustanovení § 54 uvádí, že pro přestupky platí obecné předpisy o přestupcích,
·
návrh neobsahuje řádná procesní pravidla pro rozhodování správních orgánů.
Vláda sdílí názor předkladatelů, že je třeba nově upravit oblast mysliveckého práva, a proto v Plánu legislativních prací vlády na rok 2001 a ve Výhledu legislativních prací vlády na rok 2002, uložila Ministerstvu zemědělství úkol předložit v termínu do 31. března 2001 návrh věcného záměru zákona o myslivosti a ve II. čtvrtletí 2002 návrh zákona o myslivosti.