Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-04-02

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 2. dubna 2001 č. 308 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 72/1994 Sb.,
kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a
některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a
doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 863)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 863), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 72/1994 Sb.,
kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a
některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a
doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů),
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 863)


Vláda na své schůzi dne 2. dubna 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 863) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda sice vítá snahu snížit administrativní náročnost převodu vlastnictví bytů a nebytových prostorů na dalšího vlastníka, na druhé straně však poukazuje na to, že předložený návrh zákona není dostatečně dopracován, a to zejména z hlediska požadavků na zachování právní jistoty. Z tohoto hlediska vláda upozorňuje zejména na tyto problémy navrhované právní úpravy:

1. Obsah smlouvy o každém převodu bytové jednotky by podle návrhu nebyl dostatečně určitý a úplný co do předmětu plnění, přestože se jedná o právní akt, který by měl dostatečně a nepochybně vypovídat o tom, co je předmětem smlouvy a o jejím obsahu by měly být smluvní strany informovány bez nezbytného nahlížení do zápisu v katastru nemovitostí o předcházejícím převodu. V návrhu není dále respektováno, že smlouva o každém převodu bytové jednotky je samostatným právním dokumentem, který není dodatkem k předchozímu převodu. Zejména v otázce vztahu k nemovitostem a zvláště k bytům je nezbytné, aby právní úprava podporovala požadavek na zajištění právní jistoty. Kromě toho smlouvy o dalších převodech jednotek by měly odrazit i méně podstatné změny v předmětu plnění.

2. Termín „podstatná změna v charakteru jednotky", který je v návrhu zákona nově zaveden, je značně neurčitý a z hlediska platnosti další uzavírané smlouvy by mohlo docházet k pochybnostem, jaké náležitosti musí být ve smlouvě uvedeny.

3. Navržené vypuštění povinných náležitostí smlouvy o převodu vlastnictví jednotky, uvedených v ustanovení § 6 odst. 1 písm. b), c), e) a f) zákona, pro případ dalších převodů by mělo za následek neurčitost smlouvy, zejména pokud jde o identifikaci předmětu smlouvy a o obsah práv a povinností, které na nabyvatele s vlastnictvím jednotky přecházejí.

4. Navržené upuštění od požadavku přiložení písemného souhlasu k převodu bytu podle ustanovení § 22 odst. 5 a 7 zákona by znamenalo opomenutí ochrany práv jiných subjektů, popřípadě veřejného zájmu, k jejichž ochraně je tento požadavek v zákoně uveden.